Al 10 jaar iPads in basisschool Het Laerhof

Cases / 16 sep.
Al 10 jaar iPads in basisschool Het Laerhof
De belangrijkste uitdaging voor scholen is leerlingen voor te bereiden op de jobs van morgen. Moderne digitale technologie speelt daarbij een cruciale rol, stelt Rudy Mennens, directeur van basisschool Het Laerhof in Merksem. Daarom integreert de school al bijna 10 jaar iPads in haar onderwijs, en blijft ze digitaliseren op alle gebieden. ‘Met ongelooflijke resultaten. Ik zou het echt alle scholen aanraden.’

Stap voor stap

Sinds 2007

Het Laerhof sprong heel vroeg op de kar van de digitalisering. De school omarmde SmartSchool al in 2007. Het jaar erop investeerde ze in een forse bekabeling ‘met het oog op de toekomst’. Die toekomst begon in 2012 met de aankoop van de eerste 12 iPads. Elk jaar kwamen er meer iPads bij. Vandaag hebben elke leerkracht en elke leerling er één ter beschikking.

 

Twee voorwaarden

Digitalisering slaagt pas op twee belangrijke voorwaarden. Eén: een goed netwerk, zodat alle toestellen vlot werken. En twee: een digitale mentaliteit, bij alle betrokkenen. Daarvoor nam de school een parttime ICT-coach aan. Tom Van den Broeck: ‘Eerst gaf ik lessen over digitalisering, een paar jaar later startte ik een projectteam op. Zij zorgden er met hun enthousiasme voor dat de golf van digitalisering tot bij iedereen kwam.’

Keuze voor duurzaam Apple

Weinig kosten

Scholen hebben een beperkt budget, daarom koos het Laerhof voor duurzame oplossingen die heel lang meegaan. ‘Daarom de logische keuze voor Apple’, verklaart Mennens. ’De iPads zijn bovendien ook makkelijk in gebruik, iedereen kan er meteen mee aan de slag. ICT hoeft niet telkens updates uit te voeren en is er amper technische ondersteuning nodig.’

 

Externe expertise

Mennens: ’We blijven ook up-to-date dankzij Econocom. Is er iets nieuws en interessant voor ons, helpen zij ons verder. Ze begeleiden ons ook bij de implementatie van nieuwe producten. Zo blijven we groeien. In 2019 werd Het Laerhof erkend als Apple Distinguished School. Een titel die alleen scholen krijgen die resoluut kiezen voor technologische ontwikkeling en vernieuwing.’

Aanpak in 5 fasen

Stap 1: wat hebben we nodig?

‘We hadden grote digitale ambities, maar hoe begin je er concreet aan? Eerst startten we met een enquête bij leerkrachten en leerlingen. Hoe ervaren ze onze werking, wat kan beter? Maar ook: hoe gaan ze om met social media, wat is hun interesse? En wat vinden ouders en leerkrachten moeilijk aan de digitalisering? Zo brachten we van iedereen alle behoeften duidelijk in kaart. De wensen evolueren, daarom blijven we iedereen bevragen, om de twee jaar.’

 

Stap 2: digitale visie, beleid en actieplan

‘Met alle info werkten we een digitale visie uit, met ook een actieplan. Heel breed: voor wie binnen onze school digitaal mee is en voor wie het wat moeilijker gaat. Elke twee, drie jaar evalueren we ons beleid en stellen we bij waar nodig. Belangrijk is te durven dromen. Het was mijn droom dat elk kind individueel en adaptief kon leren. Vandaag zetten we hier de eerste stappen in. We hebben daarvoor de kennis, de platforms én de goodwill van de leerkrachten.’

 

Stap 3: investeren in infrastructuur

’We investeerden heel vroeg in een krachtig draadloos netwerk. We blijven daar ook aandacht aan schenken, zeker omdat er vandaag zoveel meer iPads zijn. We vervingen onze projectoren door duurzamere interactieve touchscreens. En telkens wanneer we budget hebben, halen we enkele nieuwe duurzame toestellen in huis. Oudere Apple-devices blijven goed functioneren. Die zetten we dan in op bijvoorbeeld onze LEGO-studio.’

 

Stap 4: prioriteiten stellen

‘Apple zou te duur zijn voor scholen. Dat is niet echt waar. De aankoop is inderdaad duurder, maar de toestellen gaan veel langer mee. Als school moet je prioriteiten stellen. We hebben bewust zaken geschrapt, zoals de Methode Wereldoriëntatie. Het uitgespaarde geld investeerden we digitaal. We doen ook mee aan Europese projecten, waar we projectsubsidies voor krijgen. Dat neemt allemaal veel tijd in beslag, maar je krijgt er veel voor terug. Ook dat is een keuze.’

 

Stap 5: alle collega’s meekrijgen

‘Van in het begin investeerden we in een deeltijdse ICT-coach. Vandaag hebben we een aparte werkgroep, met daarin enkele leerkrachten en de directie. Ons doel: élke leerkracht meekrijgen. We maken instructiefilmpjes op drie niveaus, met tips & tricks over heel concrete zaken. Hoe moet je inloggen, hoe maak je een afspraak aan, etc. Intussen lopen 3 media-coaches rond in onze school.’

 

Coole tools

Vandaag bestaan er heel wat verschillende digitale educatieve pakketten. Het Laerhof gebruikt er verschillende, aangepast aan de leeftijd en het niveau. Enkele voltreffers:

 

Bloxels

In het vierde leerjaar wordt ingezet op Bloxels. Op een fysieke kralenplank vol vakjes ontwerpen de leerlingen een eigen game of een karakter. Daarna scannen ze de plank in en kunnen ze er op de iPad-app direct mee spelen. Ze leren niet alleen creatief digitaal denken, maar ook samenwerken.

 

Osmo

In 2018 startte de school met Osmo, voor het eerste en tweede leerjaar. De iPad wordt rechtop in een houder gezet. Voor de iPad leg je fysieke kaartjes met cijfers, letters en beelden. De iPad scant die in, zodat je opdrachten krijgt en digitaal kan verder spelen. Perfect om te leren spellen, rekenen en zelfs coderen.

 

LEGO

In 2019 kwam het Laerhof via een Europees project in contact met LEGO. De speelgoedfabrikant heeft voor de klassieke bouwsteentjes brede digitale toepassingen uitgewerkt. Een heel klaslokaal werd intussen omgevormd tot heuse LEGO-studio met ook een LEGO-coach. Met de steentjes en hun iPad maken de leerlingen op speelse wijze kennis met wetenschap en techniek. 

 

Active Floor

De Active Floor is een beamer die verschillende spellen projecteert op de vloer. Zo leren de leerlingen bewegend leren. Je kan de tool ook inzetten voor de cognitieve vaardigheden en om leerstof spelenderwijs te verwerken, door bijvoorbeeld rekenopgaven te projecteren. Het Laerhof heeft dit geïntegreerd met SmartSchool.

Klaar om ook jouw school te digitaliseren?

 

Onze onderwijsexperts helpen je daar graag bij. Net zoals we deden voor Het Laerhof.

Op onze pagina rond Digisprong verzamelden we alvast heel wat interessante info om je op weg te helpen.

Concrete vragen? Contacteer ons en wij helpen je verder.

Over Het Laerhof

  • Basisschool in Merksem
  • Directeur: Rudy Mennens
  • ICT-coördinator: Tom van den Broeck
  • Bijna 700 leerlingen, 60-tal leerkrachten
  • Start project digitalisering in 2007
  • Eerste iPads sinds 2012
  • Website: hetlaerhof.be
  • Volg @bsgohetlaerhof op Instagram en YouTube
  • Volg @gohetlaerhof op Facebook en Twitter
contacteer een onderwijs expert