Professional Services: het shared iPad project van scholengroep KBM-Z

Cases / 08 jun.

In de steeds evoluerende wereld van het onderwijs is het van cruciaal belang om bij te blijven met de nieuwste technologische ontwikkelingen. De opkomst van digitale hulpmiddelen heeft een enorme impact gehad op het leerproces, waardoor leerkrachten en directieleden nieuwe mogelijkheden hebben gekregen om het onderwijs te verbeteren. Ook scholengroep Katholieke Basisscholen Maasmechelen-Zuid (KBM-Z) zet hier volop op in, met gedeelde iPads in de klas. We vroegen Jochem Lambrichts (Technisch ICT-coördinator) en Silvia Casucci (Pedagogisch ICT-coördinator) hoe ze dit aanpakken.

Professional Services: het shared iPad project van scholengroep KBM-Z

Het belang van de EduScan

Om de behoeften en wensen van leerkrachten en directieleden beter te begrijpen, besloten de scholengroep en Econocom om de handen ineen te slaan en een EduScan te organiseren. Deze scan biedt waardevolle inzichten in de vereisten en verwachtingen van de educatieve gemeenschap, waardoor een solide basis kan gelegd worden voor verdere actie.

Shared iPads: een revolutie in het klaslokaal

Met het oog op de voortdurende vooruitgang in technologie, wilde de school hun iPads op een nieuwe manier benutten. Ze besloten om shared iPads te implementeren, waarbij elke leerling zijn eigen persoonlijke profiel op de iPad krijgt. Dit betekende dat de iPads flexibel kunnen worden gebruikt door verschillende leerlingen in verschillende klassen, zonder dat de instellingen constant hoeven te worden aangepast. Dit is vooral nuttig in scholen die willen inzetten op technologie, maar geen toestel per leerling willen of kunnen voorzien.

Wanneer een leerling inlogt op de gedeelde iPad met zijn unieke gegevens, krijgt deze toegang tot zijn of haar persoonlijke bestanden, documenten en apps die door de leerkracht zijn toegewezen. Wanneer de leerking klaar is met de iPad, kan deze uitloggen en is de iPad klaar voor de volgende leerling.

Deze functie zorgt ervoor dat elke leerling een persoonlijke ervaring heeft op de iPad, met toegang tot de apps en bronnen die ze nodig hebben om hun opdrachten uit te voeren. Bovendien kunnen leerkrachten de vorderingen van hun leerlingen volgen, hun gebruik van de iPad bijhouden en indien nodig zelfs de toegang tot bepaalde apps of websites beperken.

Het resultaat? Een naadloze leerervaring voor zowel leerlingen als leerkrachten.

Professional Services: het shared iPad project van scholengroep KBM-Z

Een vlotte implementatie

Met de hulp van Econocom verliep de implementatie van de gedeelde iPads moeiteloos. Vooraf werden de iPads ingevoegd in de Apple School Manager en werden serienummers aan de juiste locaties gekoppeld. Zodra de iPads waren ingeschakeld en verbonden met wifi, verliep de installatie automatisch. Dankzij een strakke planning werd ervoor gezorgd dat alle apparaten eind juni gereed waren, waardoor het nieuwe schooljaar op 1 september zonder enige hapering kon beginnen.

Apple School Manager

Apple School Manager is een webplatform dat is ontworpen om scholen te helpen bij het beheer van hun Apple-apparaten, apps en accounts. Het biedt een centrale locatie voor beheerders om Apple-technologie, waaronder iPads, Macs en Apple TV’s, te beheren en in te zetten.

Door zich te registreren voor Apple School Manager kunnen scholen:

  1. Het gebruik van Apple-apparaten vereenvoudigen: Met Apple School Manager kunnen beheerders snel en efficiënt apparaten configureren (door de combinatie met mobile device management) en inzetten bij leerlingen en leerkrachten. Concreet zorgt de combinatie van Apple School Manager en mdm ervoor dat als een Apple-apparaat de eerste keer opstart en verbonden wordt met het internet, de volledige configuratie automatisch gedownload en geïnstalleerd wordt, zonder dat IT het apparaat één keer moet aanraken. Dit maakt het uitrollen van een groot aantal iPads in één keer zeer eenvoudig.
  2. Beheer van apps en materiaal: Met het platform kunnen scholen apps en content aanschaffen, beheren en distribueren naar hun gebruikers. Beheerders kunnen apps toewijzen aan specifieke apparaten, groepen of individuen, zodat iedereen toegang heeft tot de bronnen die ze nodig hebben. Geen gedoe dus met persoonlijke Apple ID’s of Apple ID’s in het genre “iPad-1@icloud.com” en iTunes-kaartjes.
  3. Gebruikersaccounts beheren: Apple School Manager biedt een eenvoudige manier om gebruikersaccounts voor leerlingen, docenten en andere medewerkers aan te maken en te beheren. Dit betekent dat scholen gemakkelijk gebruikers kunnen toevoegen of verwijderen en de toegang tot Apple apparaten en diensten kunnen regelen. Dit is erg belangrijk om gebruik te kunnen maken van Gedeelde iPad en de gratis 200 GB iCloud-opslag per leerling of leerkracht die Apple aanbiedt voor onderwijs.

Efficiënt gebruik van Apple-apparaten in het klaslokaal met geïntegreerde beheeroplossingen en caching servers

Shared iPad oftewel gedeelde iPad zorgt ervoor dat meerdere leerlingen in een klaslokaal gebruik kunnen maken van één iPad. De leerlingen moeten aanmelden met een Beheerde Apple ID die ze krijgen van de school. Om deze Beheerde Apple ID’s aan te maken is het belangrijk dat zowel Apple School Manager, de Cloud Identiteitsdatabase (Azure Active Directory in dit geval) en de mdm-software (Jamf School) naadloos op mekaar afgestemd zijn.

Door Apple School Manager te integreren met Azure Active Directory worden de e-mailadressen van leerlingen en leerkrachten door Apple herkend als deze worden gebruikt om aan te melden op een Apple-apparaat. Dit zorgt ervoor dat deze e-mailadressen, die eindigen op de domeinnaam van de school, automatisch ook Beheerde Apple ID’s zijn. Door Azure Active Directory ook met de mdm-server te laten praten, is het mogelijk om over de volledige lijn te weten wie wie is in het beheer.

Professional Services: het shared iPad project van scholengroep KBM-Z

Shared iPad Configuration

De mdm-server is bovendien belangrijk om wat Apple de shared iPad configuration noemt te activeren op de iPads. Dit kan niet zonder een mdm-server! Door deze configuratie neer te zetten op de iPads die door de leerlingen gebruikt worden, gaan deze iPads zich net iets anders gedragen dan een gewone een iPad. Op een gewone iPad meldt de gebruiker zich aan met een Persoonlijk Apple ID en het volledige apparaat wordt zo softwarematig van deze gebruiker. Met gedeelde iPad is dit net iets anders. Een gedeelde iPad vraagt aan de leerling eerst wie deze is en geeft op dat moment een specifiek deeltje, enkel en alleen voor deze persoon, van de iPad. Na gebruik meldt de leerling zich af, zoals ze dat gewoon zijn van de computerklassen. Als een andere leerling dan met dezelfde iPad aan de slag wil, moet deze zich ook aanmelden en wordt er opnieuw een deeltje van de iPad alleen voor die leerling. Enzovoort.

Achterliggend maakt dit systeem gebruik van iCloud, Apple’s cloudopslagdienst. Al het materiaal dat leerlingen digitaal maken wordt bewaard in hun eigen iCloud Drive, een harde schijf in de cloud. Omdat op een dag verschillende leerlingen dezelfde iPad kunnen gebruiken en de iPad dus telkens met een andere harde schijf in de cloud communiceert, is het enorm belangrijk dat de internetverbinding performant genoeg is. Hiervoor bevelen we aan om Caching Servers te installeren in de scholen.

Professional Services: het shared iPad project van scholengroep KBM-Z

Cashing Servers

Een Caching Server is eigenlijk een soort van vangnet dat aan de rand van het netwerk opgezet wordt, net voordat men op het Internet komt. Als een Apple-toestel van binnen het netwerk naar de Apple-servers communiceert om iets te downloaden, bijvoorbeeld een app uit de App Store of een document uit iCloud, dan zal dit blijven hangen in dit vangnet. Als er dan een ander Apple-toestel diezelfde app wil downloaden, dan wordt de app uit het vangnet doorgestuurd en moet er niet terug het Internet opgegaan worden. Dit spaart bandbreedte en heeft een positieve impact op het gebruik van de toestellen op het netwerk. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het interne netwerk performant genoeg is, los van de internetlijn die aanwezig is in scholen. Scholen moeten zich ook geen zorgen maken over de veiligheid en privacy. Al het materiaal dat in het vangnet van de Caching Servers blijft hangen is volledig anoniem en kan enkel opgevraagd worden door de leerling van wie het materiaal is, als het over iCloud-documenten gaat.

Ondersteuning op alle fronten

Nadat Econocom alles heeft geïnstalleerd en de scholen heeft geholpen bij de uitrol, laten we hen niet in de steek. Nazorg is een belangrijk element van onze service. We bieden scholen verschillende mogelijkheden om een beroep te doen op ons team van Apple- en mdm-experts wanneer ze vragen of problemen hebben. In eerste instantie streven we ernaar om op afstand te helpen, wat natuurlijk sneller en efficiënter is. Indien nodig, kunnen we ook ter plaatse komen bij ernstige problemen. Bovendien kunnen scholen ook een beroep doen op Econocom voor proactief onderhoud, bijvoorbeeld in aanloop naar het nieuwe schooljaar.

We bieden deze ondersteuning op een manier die eenvoudig binnen het budget van scholen past. Scholen hebben de mogelijkheid om van tevoren een herlaadkaart aan te schaffen, waarbij we duidelijke tarieven afspreken voor het soort werk of ondersteuning dat ze nodig hebben. Het is vergelijkbaar met de herlaadkaarten van vroeger voor mobiele telefoons: voor een bepaald bedrag kunnen ze gebruikmaken van onze diensten, inclusief werkuren en transportkosten. Ontzettend handig!

Daarnaast biedt Econocom ook een formule waarbij scholen een vast bedrag per jaar betalen en daardoor altijd toegang hebben tot onze ondersteuning op afstand.

Naast de technische ondersteuning biedt Econocom ook pedagogische begeleiding aan scholen. We houden hen op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het onderwijs en nemen hen mee naar inspirerende evenementen. Hierdoor kunnen scholen voortdurend groeien en hun kennis overdragen aan het lerarenteam. De snelle en responsieve service van Econocom wordt zeer gewaardeerd, omdat eventuele problemen snel kunnen worden opgelost.

Logitech Rugged Combo 3: Toetsenbordoplossing voor lagere scholen

De Rugged Combo 3 van Logitech is een beschermende toetsenbordhoes die speciaal is ontworpen om de leerervaring te verbeteren, en biedt een praktische oplossing voor lagere scholen die streven naar verbeterde digitale leermogelijkheden. Met de Logitech-toetsenborden kunnen jonge leerlingen comfortabel typen op hun iPads, waardoor ze hun schrijf- en communicatievaardigheden kunnen ontwikkelen. De duurzame constructie van de toetsenborden zorgt ervoor dat ze bestand zijn tegen het dagelijkse gebruik en de onvermijdelijke stoten en vallen die zich in een schoolomgeving kunnen voordoen. Bovendien zorgt de eenvoudige installatie en connectiviteit voor een naadloze integratie met de iPads, waardoor de leerlingen snel aan de slag kunnen met hun taken en projecten. Het gebruik van Logitech-toetsenborden voor iPads bevordert een efficiënte en plezierige leeromgeving, waarbij technologie een waardevol hulpmiddel wordt bij het onderwijsproces.

Meer info over Logitech accessoires

Logitech

Professional Services: het shared iPad project van scholengroep KBM-Z

Een aanrader voor alle basisscholen

Door elke leerling zijn eigen omgeving te bieden en consistente instellingen te behouden, worden de voordelen van digitale technologie volledig benut. Met de mogelijkheid om lesmateriaal aan te bieden, de voortgang van leerlingen te volgen en hun zoekvaardigheden te ontwikkelen, opent shared iPads nieuwe deuren voor boeiender en effectiever onderwijs.

Klik hier om de volledige versie te zien van de getuigenis van Katholieke Basisscholen Maasmechelen-Zuid. Op dezelfde pagina ontdek je nog verschillende andere van onze inspirerende cases.

Neem je met jouw school ook graag een sprong vooruit in je digitalisatieproject? Contacteer dan zeker een van onze onderwijsexperts via de knop onderaan de pagina.

contacteer een onderwijs expert