Leerkracht aan het woord: lesgeven met iPad
Mits een juiste aanpak biedt de iPad een grote meerwaarde in de klas. Leerkrachten moeten hiervoor omschakelen van frontale kennisoverdracht naar een meer coachende rol. Zo begeleiden ze leerlingen in het leren meedenken, ontdekken en informatie verzamelen.
Maar hoe verloopt dit in de praktijk? Hoe ervaren leerkrachten deze nieuwe manier van werken? Tijd voor een interview met Leen Slangen, leerkracht 4de leerjaar bij GO! Het Laerhof Merksem!
Hoe verliep voor jou de omschakeling naar het gebruik van iPad in de lessen? Ging dit gemakkelijk? Heeft de school jou hierin begeleid?
De omschakeling naar het gebruik van iPads tijdens de lessen verliep zeer vlot. Mijn eigen interesse en die van de kinderen heeft hier zeker mee voor gezorgd. Ook door 3 jaar geleden mee in het het ict-team te stappen, heb ik een aantal nascholingen kunnen volgen. Zo heb ik verschillende scholen kunnen bezoeken, ben ik naar bijeenkomsten kunnen gaan over de codeweek, enz. Bij ons op school is de ondersteuning van de ict-coördinator een grote troef. Nieuwe lessen of apps worden met hem bekeken en uitgeprobeerd. Zo kan je als klasleerkracht nadien zelfstandig aan de slag.
Op welke manier heeft het gebruik van iPad jouw lessen veranderd?
Het gebruik van de iPad heeft vele voordelen. Als leerkracht is de iPad de extra ondersteuning die vaak ontbreekt in je klas. Differentiëren kan perfect! Leerlingen kunnen hun eigen traject doorlopen en door bepaalde apps kan je jouw leerlingen nauwkeurig opvolgen en begeleiden waar nodig. Je kan de iPad voor individueel werk laten gebruiken, maar evengoed om groepswerken mee te ondersteunen. Het vele verbeterwerk kan door de iPad worden opgelost omdat de kinderen in bepaalde apps of websites meteen feedback krijgen. Het enthousiasme van de kinderen is uiteraard één van de leukste pluspunten. Het ecologische voordeel mag ook niet uit het oog verloren worden: we beperken de papierverspilling.
Wat zie je als grootste voordeel van het gebruiken van technologische educatieve tools voor leerkrachten?
Het gemak in gebruik. Met een paar klikken kan het leertraject van jouw leerlingen starten.
Uiteraard is het belangrijk dat je school van voldoende toestellen is voorzien. Anders is het bijna onmogelijk om dit realistisch uit te werken.
En voor leerlingen?
Horen de leerlingen de zin: ‘Neem je iPad…’ dan hoor ik gejuich en zie ik als leerkracht alleen maar blije gezichten verschijnen. De goesting en motivatie van de leerlingen geven jou als leerkracht alleen maar meer zin om met digitale tools aan de slag te gaan. Deze tools kennen zij vanuit hun leefwereld en de transfer naar het onderwijs is dan snel gelegd. Wat ontzettend belangrijk blijft, is dat we de schermtijd in de gaten houden. Bewegingsmomenten en het omgaan met concreet materiaal mogen niet verdwijnen uit onze lespakketten.
“Door interactief met je leerlingen aan de slag te gaan, ga je minder frontaal lesgeven en dat werkt stimulerend.”
We weten dat leerkrachten veel werk hebben met lesvoorbereidingen, verbeteren, vergaderingen,… Heeft de introductie van technologie hier een invloed op (meer/minder werk)? Op welke manier?
Het is niet meer of minder werk, maar wel anders werken. Je moet je lessen uiteraard blijven voorbereiden. De persoonlijke aanpak in het begeleiden van je leerlingen kan niet vervangen worden door een iPad. Door technologie kan je verbeterwerk verminderd worden, toch is het van belang dat je die controle als leerkracht behoudt. Zo kan je de trajecten van je leerlingen aanpassen waar nodig. De manier van lesgeven verloopt gewoon anders. Door interactief met je leerlingen aan de slag te gaan, ga je minder frontaal lesgeven en dat werkt stimulerend.
Hoe komt het, denk jij, dat veel scholen nog niet mee zijn met digitalisering?
Het kostenplaatje is voor vele scholen de drempel om de digitale wereld in te duiken. Iets kost natuurlijk pas veel geld als het niet gebruikt wordt. De manier waarop wij onze digitale tools gebruiken, is de investering meer dan waard. De begeleiding die de leerkrachten nodig hebben om hiermee aan de slag te gaan is van cruciaal belang. Want iets nieuw ontdekken, vraagt uiteraard tijd en energie.
Hoe ervaren de leerlingen de lessen met iPad? Zijn ze sneller afgeleid? Hoe ga je hiermee om of hoe voorkom je dit?
De focus tijdens deze lessen ligt vaak erg hoog, hoewel je de controle als leerkracht moet bewaken.
Er bestaan apps die jou als leerkracht hierin kunnen ondersteunen. Je kan op alle iPads een zwart scherm verkrijgen, wanneer jij als leerkracht de aandacht van de kinderen vraagt. Je kan een scherm laten overnemen door het digitale bord zodat je kan laten zien waar de leerling op dat moment mee bezig is. Bovendien kan je via de je laptop de schermen van de leerlingen in het oog houden.
Het belangrijkste is dat je de leerlingen leert omgaan met de iPad die dient als middel om leerdoelen te bereiken.
“De hulp van collega’s en de ict-coördinator zijn doorslaggevend om alle leerkrachten op het digitale pad te krijgen en te houden.”
Zijn er ook nadelen aan het gebruik van technologie? heb je hier last van in de lessen? Bijvoorbeeld updates die de lessen storen, batterij die niet lang genoeg mee gaat? Hoe gaan jullie hiermee om op school?
Een goed oplaadsysteem is van belang, net zoals een sterk wifi-netwerk. Zonder deze loopt je les vaak al mis. De hulp van collega’s en de ict-coördinator zijn doorslaggevend om alle leerkrachten op het digitale pad te krijgen en te houden.
“Succes is altijd afhankelijk van een nauwkeurige voorbereiding en zonder die voorbereiding is falen een feit.” – citaat van Chinees filosoof Confucius.
Wat zijn jouw favoriete apps om te gebruiken in de klas?
Ik ben een grote fan van apps die meerdere doelen kunnen bereiken. Want daar draait het als leerkracht uiteraard om. De apps verrijken mijn lessen op muzisch, talig, wiskundig en sociaal vlak.
“Bloxels” is een app waarin leerlingen een eigen computerspel gaan ontwerpen. Aan de hand van concreet materiaal kunnen ze via de iPad het spel importeren. Leerlingen leren probleemoplossend denken wanneer er iets misloopt in hun spel. Ze kunnen creatief aan de slag gaan door hun eigen personage, achtergrond en spellay-out te ontwerpen. Ze kunnen een eigen verhaal bedenken en toevoegen aan hun spel. Bovendien is het een goede les in samenwerking en elkaar ondersteunen.
Ook de app “Puppet Pals” waarin leerlingen hun eigen verhaal bedenken met zelfgekozen of zelfgemaakte personages, kan op veel enthousiasme rekenen.
Tenslotte leert het digitale platform van “code.org” de leerlingen coderen en traint het de 21-eeuwse vaardigheden.
Heb je tips voor leerkrachten die met hun school nog maar net de overschakeling maakten?
Ga niet overhaast aan de slag, neem je tijd. Je kan best een selectie maken van de tools die je wilt uitproberen. Te snel met te veel aan de slag gaan, is geen goed idee. Evalueren en corrigeren waar nodig is van enorm belang. Zorg voor de juiste ondersteuning en betrek het volledige team. Probeer het warm water niet uit te vinden. Bijscholingen volgen en inspiratie opdoen kunnen de overschakeling alleen maar vlotter laten verlopen.
Ben je benieuwd hoe Het Laerhof digitalisering heeft aangepakt? Welke struikelblokken ze tegenkwamen, hoe ze dit financieel mogelijk maken en welke belangrijke stappen volgens hen niet mogen ontbreken?
Luister naar hun verhaal en stel hen je vragen op Digital School Today!