Onvergetelijke lessen aardrijkskunde dankzij verhelderende digitale content

Expert / 07 dec.

Hoe maak je de lessen aardrijkskunde onvergetelijk voor leerlingen van het vijfde en zesde jaar? Door slim en creatief om te gaan met digitale toepassingen. Bart Van Bossuyt, leerkracht aan het Don Boscocollege Zwijnaarde, creëert interactieve animaties, kaarten en 3D-modellen om de leerstof te verhelderen.

Complexe leerstof verduidelijken

Digitale leerpaden voor aardrijkskunde bestaan op het Don Boscocollege al ruim 20 jaar. Maar niet over elk onderwerp is geschikt beeldmateriaal voorhanden. Daarom besloot Bart zelf digitale content te creëren. Met eigen animaties, sleepbare 3D-modellen en interactieve kaarten helpt hij zijn leerlingen de vaak complexe leerstof inzichtelijk verwerken op een analytische manier.

Vlieg eens een vulkaan over

Een concreet voorbeeld. Wat zijn tektonische bewegingen? Dat zijn grote stukken aardkorst die verschuiven, tegen elkaar opbotsen en daarbij soms vulkanen vormen. Bart illustreert dit aan de hand van de vulkaan Osorno, in het zuiden van Chili. Om zijn klas te tonen hoe de Osorno er precies uitziet, maakte hij een VR-animatie waarbij je in een luchtballon virtueel rond de vulkaan cirkelt. Zo zien de leerlingen zelf de steile hellingen en begrijpen ze dat het gaat het om een stratovulkaan. Belangrijk om weten voor de verdere analyse.

Aardbevingen begrijpen

Volgende stap is het reliëfprofiel in kaart brengen. Daarvoor heeft Bart verschillende kaarten gemaakt: een wereldkaart met alle vulkanen, een kaart met alle plaatranden en zelfs een recente aardbevingskaart. Op basis van Google Maps en een standaard reliëfprofiel leren de leerlingen het profiel opmaken van de vulkaan. Daarop kunnen ze op elk punt de precieze hoogte en diepte aflezen. Handige info, zeker als je die samenbrengt met andere digitale kaarten en 3D-modellen. Door alle informatie te verbinden, leren de leerlingen inzien hoe o.a. aardbevingen ontstaan.

Het zonnestelsel op de vloer

Ook andere complexe onderwerpen worden een pak helderder door visualisatie. Bijvoorbeeld met Augmented Reality (AR). Met de app ‘Reality Composer’ tover je het zonnestelsel op het scherm van de iPad. Schakel je tegelijk ook de camera aan, zie je de planeten draaien op de klasvloer. Nu kan je fysiek onder elke planeet een papiertje schuiven met het symbool van de planeet. Zo verplaats je het zonnestelsel van op je virtuele scherm naar de fysieke vloer.

Animaties voor meer ruimtelijk inzicht

Animaties helpen ook de overgang van 3D naar 2D vergemakkelijken. Handig om bijvoorbeeld metingen op een ronde wereldbol door te vertalen naar een vlakke kaart. Dergelijke animaties kunnen ook nuttig zijn bij andere vakken waarbij ruimtelijk inzicht nodig is. In wiskunde bijvoorbeeld helpt een sleepbare 3D-animatie de stelling van Pythagoras beter begrijpen. En in de les fysica helpen animaties leerlingen om virtueel stralen doorheen een lens te reconstrueren.

Tips: werken met interactieve content

Digitale content zoals kaarten, animaties en 3D-modellen maken heel wat informatie inzichtelijk. Vandaag is via o.a. Google Maps heel wat data beschikbaar, die je verder kan verrijken via online toepassingen. Het komt er vooral op aan de juiste data met elkaar te verbinden, om verhelderende visuele voorstellingen te maken. Enkele tips voor leerkrachten:

  • Laat de leerlingen hun bevindingen verwoorden. Begrijpen ze het echt? Interactieve content dient niet om ‘leuk’ te zijn maar om de analyse meer diepgang te geven.
  • De content die Bart creëerde werkt op zowel iPad, Chromebook als laptop. Maak je zelf content? Test die op voorhand op alle mogelijke platformen die je leerlingen gebruiken.
  • Vermijd Flash. Ook al kunnen verschillende apps deze extensie openen, vaak hebben ze niet de volledige functionaliteit van de oorspronkelijke Flashviewer.
  • Personaliseer de animaties en modellen. Geef op Smartboard zeker voldoende info mee voor extra duidelijkheid zodat de leerlingen er vlot mee aan de slag kunnen.
contacteer een onderwijs expert