Vijf voorbeelden om ICT duurzaam in te zetten tijdens het lesgeven

Events / 29 nov.

Hanne Rosius werd afgelopen zomer nog verkozen tot Leerkracht van het Jaar. Ze doceert Project Algemene Vakken (PAV) in de lerarenopleiding aan de PXL Hogeschool en komt uit een familie van leerkrachten. Hanne Rosius wordt door haar studenten geprezen omdat ze zonder vooroordelen kansen geeft aan wie het verdient. Digitaal staat centraal in haar cursussen, maar niet zonder plan. “Er wordt soms iets te snel naar technologie gegrepen in de klas. We moeten nadenken over hoe we ICT duurzaam kunnen inzetten tijdens lessen”, zegt Hanne Rosius.

Tijdens de inspiratiedag voor de onderwijsbranche Digital School Today eind oktober hebben we de staat opgemaakt van 1 jaar Digisprong, de katalysator van ICT in het onderwijs. Tijdens een keynote gaf Hanne vijf tips om meer te halen uit de Digisprong – tips die tot nadenken stemmen en waarmee je zelf aan de slag kan.

  1. Bepaal het doel van je les

Sinds de Digisprong heeft ICT een steeds belangrijkere rol ingenomen in het lessenpakket. Leerkrachten voelen zich vaak genoodzaakt om digitale platformen of toestellen te gebruiken, en vergeten daarbij soms de essentie van hun lessen. Bepaal voor elke les dus het eigenlijke doel ervan. Daarna kun je als leerkracht beslissen welke didactische tools je daarvoor kunt gebruiken. In laatste instantie voeg je platformen of toestellen toe die je lessen kunnen ondersteunen.

  1. Weet wanneer je ICT gebruikt

Hoewel ICT een enorme meerwaarde kan hebben voor je lessen, is het geen vereiste. Een leerkracht geschiedenis die gepassioneerd kan vertellen over de Guldensporenslag, moet vooral dat verhaal blijven vertellen. Het zou zonde zijn om die momenten te missen zodat studenten een presentatie kunnen voorbereiden op hun iPad of laptop. Zorg voor variatie in je lespakket, want dat houdt studenten ook scherp. Wie goed is in het duurzaam inzetten van ICT in het onderwijs, weet dus ook wanneer hij dat vooral niet moet doen.

  1. Gebruik de juiste tools

We worden overladen door verschillende technologieën en bijhorende platformen. Maar niet elk platform is even geschikt voor elke opdracht. We moeten dus kritisch durven kijken naar de verschillende systemen. Werk je aan een groepswerk, dan kan een Google Jamboard een goede manier zijn om alle info van iedereen op één plaats te verzamelen. Op andere momenten gebruik je beter een app zoals Classroomscreen waarin je als leerkracht duidelijke instructies kan delen met je leerlingen op hun eigen iPad of laptop.

  1. Ga naar buiten

Het is geweldig hoe technologie ons alle hoeken van de wereld kan tonen. Maar we moeten er ons van bewust zijn dat we de dingen enkel vanuit ons eigen perspectief bekijken. Ik heb het geluk dat ik veel kan reizen en zo andere culturen leer kennen. Dat is voor veel van mijn studenten niet het geval. Als ik in mijn lessen spreek over Keniaanse sloppenwijken, kunnen we die perfect bekijken via Google Earth. Maar het leert ons niet hoe het er echt aan toegaat. Dankzij de technologie van vandaag is het gelukkig mogelijk om een videocall op te zetten met lokale bewoners. Zo zet ik elk jaar een call op met enkele mensen die ons de Keniaanse sloppenwijken tonen zoals ze echt zijn. Durf ook met je studenten naar buiten te trekken. Een online video is nooit hetzelfde als iets wat je met je eigen ogen hebt gezien.

  1. Durf experimenteren

Hoewel al die nieuwe technologieën soms overweldigend kunnen zijn, bieden ze je ook nieuwe kansen en leermethodes. Durf te experimenteren met verschillende vormen van lesgeven. Zo begon ik zelf tijdens de coronaperiode met een podcast. Een les duurde plots geen 120 minuten, maar wel 7 kilometer. Hoewel ik er met een bang hart aan begon, vormt het nog steeds een onderdeel van mijn lessenpakket en zie ik mijn studenten het nu ook gebruiken tijdens hun stages. De podcasts zorgden voor een andere manier van lesgeven, en studenten werden op heel nieuwe manieren getriggerd. Plots werd luistervaardigheid een belangrijk onderdeel van de les, en moesten ze meer aandacht besteden aan wat ik zei in plaats van wat ik opschreef.

Conclusie

De Digisprong heeft een nieuwe manier van lesgeven mogelijk gemaakt. Hij stelt leerkrachten in staat om te experimenteren met kennisoverdracht. Maar het doel primeert op de middelen: zet ICT enkel in als die ook een meerwaarde biedt voor leerkrachten en/of studenten.

Toegang krijgen tot de slides van Hanne Rosius workshop

Download haar presentatie

contacteer een onderwijs expert