Opinie: “We voeren een verkeerde discussie over thuisonderwijs”

Events / 10 dec.

Ciska Schrooten is het afdelingshoofd Education binnen Econocom. Naar aanleiding van de beslissing van Ben Weyts om ‘ettelijke miljoenen’ te investeren in laptops voor het onderwijs, schreef ze een opiniestuk voor Data News.

“Digitaal onderwijs is niet gelijk aan afstandsonderwijs via video. Digitaal onderwijs is niet gelijk aan laptoponderwijs en betere wifi. Er is nood aan een kader dat verder kijkt dan de tools.”

Ciska Schrooten

Maandag 9 november en dinsdag 10 november blijven de scholen dicht, zo besliste Vlaams Minister van Onderwijs Ben Weyts vorig weekend. Dat lokte veeleer gemengde reacties uit bij scholen. Zij willen het virus mee bestrijden maar kampen tegelijk met achterstand door de eerste lockdown die ze niet ingehaald krijgen. De teneur is dat die twee dagen het verschil niet zullen maken, maar ze helpen ook niet. Daarom kondigde de Minister eerder op de week al een investering van ‘ettelijke miljoenen’ in laptops voor elke leerling. Desondanks voeren we niet de juiste discussie over vakantieverlenging of thuisonderwijs. Het is tekenend voor dit land dat we een pleister willen aanbrengen zonder enig idee hoe we de wonde gaan verzorgen.

De belofte bouwde voort op post-lockdown discussies in het Vlaams Parlement om op bredere schaal laptops te voorzien, en werd bespoedigd door de reportage van Pano vorige week. Corona heeft scholen en de administratie verplicht om snel te schakelen en maximaal thuisonderwijs te ondersteunen, met in maart een al met al toch gênante oproep om gauwgauw 10.000 laptops te verzamelen. Veel dank wel aan de bedrijven die tweedehandsmateriaal ter beschikking stelden. Onderwijsinstellingen leerden gauw werken met Teams, Padlet of nog met Smartschool, de Vlaamse marktleider. Het zijn allen veeleer administratieve dan onderwijzende tools. Corona heeft de digitalisering van het onderwijs niet bij de wortel aangepakt.

Videoles is geen digitaal onderricht

Digitaal onderwijs is immers niet gelijk aan afstandsonderwijs via video. Digitaal onderwijs is niet gelijk aan laptoponderwijs en betere wifi. Er is nood aan een kader dat verder kijkt dan de tools. Hoe ga ik digitaal laten aansluiten bij het pedagogische project van onze onderwijsnetten? Het is kiezen tussen laptops – of heeft een school net meer nood aan tablets? – om thuis videootjes te bekijken of jongeren voorbereiden op de digitale toekomst. In Denemarken gebruiken scholen learning management software zoals bedrijven, slimme software tijdens de wiskundeles en geven ze kinderen geen vakgericht onderwijs maar projectonderwijs om leerlingen meer op te leiden tot makers. In 2012 zette de Deense overheid 67 miljoen opzij voor Edtech-projecten.

Lees het volledige artikel in Data News

contacteer een onderwijs expert