Een verhaal voor elke les
Welk vak je als leerkracht ook geeft, achter elk leerstofonderdeel zit een verhaal. Dat kan een mogelijke toepassing van het geleerde zijn, een ontstaansgeschiedenis, een casus, een historische context, … Wat het achterliggend verhaal ook is, een stuk leerstof staat nooit op zichzelf. Om je leerlingen te motiveren is het essentieel om dit verhaal dan ook te vertellen tijdens de les. Dat kan je zelf doen, of je kan je leerlingen betrekken en hen elk een deel van het verhaal laten invullen.
Je kan dit inzetten voor alle verschillende vaardigheden: spreken, luisteren, lezen en schrijven. Je kan er ook leerstofonderdelen in laten verwerken uit de lessen geschiedenis, aardrijkskunde, enzovoort. Gebruik bijvoorbeeld de elementen van literatuur uit de lessen Nederlands om een verhaal vorm te geven. Een variant op ‘rond de wereld in 80 dagen’ is dan weer perfect om aardrijkskunde te betrekken. Basisschool, secundair of volwassenenonderwijs: verhalen werken voor jong en oud.