7 tips voor het implementeren van iPads in de klas

Cases / 23 aug.
7 tips voor het implementeren van iPads in de klas

Het Sint-Ursula-Instituut (SUI) in O.-L.-V.-Waver is de grootste iPad-school van Vlaanderen. In 3 jaar tijd hebben ze meer dan 2000 iPads uitgedeeld aan hun leerlingen en leerkrachten. Wat zijn hun tips voor het implementeren van iPads, aan andere scholen die willen overstappen? Op Digital School Today gaven algemeen directeur Wilfried Wens en iCoach Eva De Vriendt 7 tips.

1. Houd het juiste doel voor ogen

Geen informaticaproject

“Het doel van ons project is om kwalitatief onderwijs te bieden”, zegt Wilfried Wens. “iPads zijn een extra leermiddel dat ons daarbij kan helpen. Digitalisering is daarom geen informaticaproject, maar een pedagogisch traject.”

In de stuurgroep van het project zetelen de directie, enkele leerkrachten en een ICT-medewerker. “Elke laag is vertegenwoordigd: beleid, gebruikers en ondersteuning. Ieder heeft zijn eigen noden, wat leidde tot belangrijke, open discussies.”

Concrete visie en aanpak

Wens: “We hebben 18 maanden de tijd genomen om een concrete visie en aanpak te ontwikkelen voor het implementeren van iPads in de klas. Deze visie en aanpak was voor iedereen duidelijk, inclusief de leerkrachten, de leerlingen en de ouders. Dit heeft ons geholpen om iedereen te betrekken bij het project en ervoor gezorgd dat iedereen op dezelfde lijn zat.”

2. Zorg voor een opleidingstraject op maat

Opleidingen volgens niveau 

“Elke leerkracht kreeg een opleidingstraject op maat. Dit was essentieel om te slagen,” zegt Eva De Vriendt. “We splitsten de leerkrachten op in aparte groepen, afhankelijk van hun digitale vaardigheden. Zo bleven de opleidingen voor iedereen nuttig: voor beginners zowel als gevorderden. Elke leerkracht kreeg ook een eigen iPad in bruikleen, een mooie stimulans.”

Meer dan opleidingen alleen 

Het SUI-traject voor leerkrachten bestaat uit meer dan opleidingen alleen:

  • Basisworkshop bij het begin van het schooljaar
  • Specifieke workshops over bepaalde apps
  • Digitale startersgids, geïnstalleerd op elke iPad
  • YouTube-afspeellijst met tips voor leerkrachten
  • Handleidingen op intranet en e-books op maat
  • Toegang tot webinars van externen
  • Apple Teacher-programma: lesideeën en vaardigheden 
7 tips voor het implementeren van iPads in de klas

3. Kies voor iPads

Veel voordelen

“De keuze voor een iPad in plaats van een laptop was evident”, vertelt De Vriendt. De iPad kan overal gebruikt worden, ook buiten de klas zoals op excursie. Er zijn nog extra voordelen:

  • Lange batterijduur: de iPad kan de hele dag zonder elektriciteit
  • Kleiner dan de laptop, kan makkelijk gebruikt worden naast handboeken
  • Heeft toegankelijkheidsfuncties, vb. voorleesfunctie voor wie dyslexie heeft
  • Lijkt qua gebruik op de iPhone, die de meeste leerlingen wel kennen

Geschikt voor afstandsonderwijs

“Door de coronacrisis moesten we plots overstappen op afstandsonderwijs. Dit ging heel vlot dankzij onze digitale ervaring. We werkten verder met Smartschool en met vertrouwde educatieve apps zoals Bookwidgets en Kahoot. Met deze apps kunnen we ook afwezige leerlingen bereiken. Ze kunnen thuis inloggen via FaceTime en zo de les mee volgen.”

4. Pas de infrastructuur aan

Krachtig draadloos netwerk

Wens: “Een iPad heeft een lange batterijduur, dus je hebt geen extra stopcontacten nodig. Wel moet je als school zorgen voor een krachtig draadloos netwerk. In ons geval kunnen meer dan 2000 iPads tegelijkertijd op hetzelfde netwerk. Een goede wifi is essentieel voor het succes van digitalisering. Zorg daarnaast ook voor goede ondersteuning via ICT als er iets misgaat.”

Apple TV en schermen

“Apple TV maakt het mogelijk om elk individueel iPad-scherm op een groot scherm te projecteren. De leraar kan zijn of haar scherm delen om les te geven, of het scherm van een leerling projecteren om zijn of haar afgewerkte opdracht te overlopen. Dit kan gedaan worden door een code in te voeren op de iPad en Apple TV.”

5. Behoud de controle

Jamf als MDM

Eva De Vriendt vertelt dat een goed Mobile Device Management (MDM)-systeem cruciaal is voor het onderwijs. “Met een MDM-systeem kun je de toestellen beheren en de juiste informatie naar de juiste apparaten pushen. Wij gebruiken Jamf.”

Hier zijn enkele voorbeelden van wat je met een MDM-systeem kunt doen:

  • Documenten en webclips pushen naar gebruikers (leerlingen of leraren) 
  • Toezicht op welke persoonlijke apps worden geïnstalleerd (met respect voor privacy)
  • Toezicht op beschikbare capaciteit van elke iPad afzonderlijk
  • Apps en updates installeren van op afstand, zodat de iPads veilig blijven
  • Beperkingen invoeren, zoals apps blokkeren van op afstand (vb. tijdens examens)

App ‘Klaslokaal’

Wens: “De leraar moet zich veilig voelen in de klas. Apple biedt daarom de tool ‘Klaslokaal’ aan. Met deze tool kan de leraar documenten of links delen met de leerlingen. Ook kan de leraar de schermen van de leerlingen vergrendelen als het nodig is. Of zelfs een leerling vastzetten in een bepaalde app. Zo behoudt de leraar alle controle.”

7 tips voor het implementeren van iPads in de klas

6. Denk digitaal en creatief

Toegevoegde waarde

Wens: “Tegenwoordig gebruiken bijna alle leraren iPads in de klas. Niet omdat ze het moeten, maar omdat het gemakkelijk is om toegevoegde waarde te leveren. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Quiz aan het einde van de les, via Kahoot
  • Gedifferentieerd werken, volgens niveau van de leerling
  • Extra lesmateriaal via QR-codes: audio, video, websites, zelfs Augmented Reality
  • Gebruik van de camera tijdens wetenschapslessen of met gebruik van een green screen
  • Muziekbewerking in Garageband, videobewerking via Clips
  • Samen in groep presentaties maken op Keynote

Stimuleer creativiteit

“We zien dat onze leerkrachten digitaal vaardiger zijn geworden. We geven ze de vrijheid om de iPad in de klas in te zetten zoals ze willen. Sommigen digitaliseren bestaand lesmateriaal in PDF-formaat. Anderen maken e-boeken met audio en video, of ze creëren cursussen in Pages, waar je ook audio en video in kunt stoppen.”

7. Blijf communiceren

Evolutie, geen revolutie

De Vriendt: “Digitalisering heeft tijd nodig. Schakel vooral niet te snel, je moet als school blijven groeien, in verschillende snelheden tegelijk. Goede, veelvuldige communicatie is daarbij van cruciaal belang. Met de leerkrachten, maar ook met de leerlingen en hun ouders. 

Sensibiliseer de ouders

“In het begin kregen we veel vragen van ouders. We blijven helder met hen communiceren over het project. Van aankoop van de iPad tot hoe ermee omgaan, wat te doen bij een gebarsten scherm, hoe het zit met de privacy en hoe we er pedagogisch mee omgaan.”

Begeleiding door een iCoach 

Eva De Vriendt is de iCoach van het Sint-Ursula-Instituut: “Ik help de leerkrachten en leerlingen dadelijks met hun digitale vragen of problemen. Loopt er iets mis met een update, krijgen ze een bepaalde melding? Ik los die graag op.” Leerlingen kunnen tijdens de middag bij haar komen aankloppen.

Klaar om ook jouw school te digitaliseren?

Onze onderwijsexperts helpen je daar graag bij. Net zoals we dat deden voor SUI.

Op onze pagina rond Digisprong verzamelden we alvast heel wat interessante info om je op weg te helpen.

Concrete vragen? Contacteer ons en wij helpen je verder.

Over het Sint-Ursula-Instituut

  • Secundaire school in O.L.V.-Waver
  • Grootste iPad-school van Vlaanderen
  • 1.850 leerlingen
  • Meer dan 200 personeelsleden
  • Start project digitalisering in 2018
  • Elke dag meer dan 2.000 iPads gebruikt
  • Website: www.sui.be
contacteer een onderwijs expert