7 tips van de grootste iPad school van Vlaanderen

Cases / 23 aug.
7 tips van de grootste iPad school van Vlaanderen

Elke dag zijn in het Sint-Ursula-Instituut (SUI) in O.-L.-V.-Waver meer dan 2000 iPads actief. De secundaire school is daarmee de grootste iPad-school van Vlaanderen, 3 jaar nadat ze de tablets integreerde. Wat kunnen andere scholen opsteken van dit succes? Op Digital School Today gaven algemeen directeur Wilfried Wens en iCoach Eva De Vriendt 7 tips. 

1. Hou het juiste doel voor ogen

Geen informaticaproject

“Het doel blijft kwalitatief onderwijs brengen”, vertelt Wilfried Wens. “iPads zijn daarvoor een extra leermiddel. Digitalisering is daarom geen informaticaproject, maar een pedagogisch traject.” In de stuurgroep zetelen de directie, enkele leerkrachten en iemand van ICT. “Elke laag is aanwezig: beleid, gebruikers en ondersteuning. Ieder met eigen noden, wat leidde tot belangrijke, open discussie.” 

Concrete visie en aanpak

Wens: “We hebben 18 maanden de tijd genomen vooraleer we van start gingen met de eerste iPads. Zoveel tijd was ook nodig om tot een concrete visie en aanpak te komen die voor iedereen duidelijk was. En daarmee iedereen mee te krijgen, de leerkrachten, de leerlingen én de ouders.” 

2. Zorg voor een opleidingstraject op maat

Opleidingen volgens niveau 

Elke leerkracht kreeg een opleidingstraject op zijn of haar niveau. “Dat was essentieel om te slagen”, vertelt Eva De Vriendt. “We splitsten de leerkrachten op in aparte groepen, afhankelijk van hun digitale vaardigheden. Zo bleven de opleidingen voor iedereen nuttig: voor beginners zowel als gevorderden. Elke leerkracht kreeg ook een eigen iPad in bruikleen, een mooie stimulans.”

Meer dan opleidingen alleen 

Het SUI-traject voor leerkrachten bestaat uit meer dan opleidingen alleen:

  • Basisworkshop bij het begin van het schooljaar
  • Specifieke workshops over bepaalde apps
  • Digitale startersgids, geïnstalleerd op elke iPad
  • YouTube-afspeellijst met tips voor leerkrachten
  • Handleidingen op intranet en e-books op maat
  • Toegang tot webinars van externen
  • Apple Teacher-programma: lesideeën en vaardigheden 
SUI_coding

3. Kies voor iPads

Veel voordelen

“De keuze voor een iPad in plaats van een laptop was evident”, vertelt De Vriendt. De iPad kan overal gebruikt worden, ook buiten de klas zoals op excursie. Er zijn nog extra voordelen:

  • Lange batterijduur: de iPad kan de hele dag zonder elektriciteit
  • Kleiner dan de laptop, kan makkelijk gebruikt worden naast handboeken
  • Heeft toegankelijkheidsfuncties, vb. voorleesfunctie voor wie dyslexie heeft
  • Lijkt qua gebruik op de iPhone, die de meeste leerlingen wel kennen

Geschikt voor afstandsonderwijs

“Door de coronacrisis moesten we plots omschakelen naar afstandsonderwijs. Dat ging heel vlot dankzij onze digitale ervaring. We werkten verder met Smartschool en met de vertrouwde educatieve apps zoals o.a. Bookwidgets en Kahoot. Daarmee kan je ook afwezige leerlingen bereiken. Die loggen thuis aan via FaceTimeen kunnen zo de les mee volgen.”

4. Pas de infrastructuur aan

Krachtig draadloos netwerk

Wens: “Je hebt gelukkig geen extra stopcontacten nodig: de batterij van een iPad gaat heel de dag mee. Wel moet je als school zorgen voor een krachtig draadloos netwerk, waar je in ons geval met meer dan 2000 iPads tegelijkertijd op kan. Een goede wifi is bepalend voor het succes van digitalisering. Zorg daarnaast ook voor goede ondersteuning via ICT als er plots iets misloopt.”

Apple TV en schermen

“Met Apple TV kan je elk individueel iPad-scherm, na ingeven van een code, projecteren op een groot scherm. Zo kan de leraar zijn of haar scherm delen om les te geven. Maar je kan ook het scherm van een leerling projecteren, om zijn of haar afgewerkte opdracht te overlopen.”

5. Behoud de controle

Jamf als MDM

De Vriendt: “Een goed MDM-systeem (Mobile Device Management) is cruciaal. Hiermee kan je de  toestellen beheren en de juiste info naar de juiste devices pushen. Wij gebruiken Jamf.” Wat je ermee kan:

  • Documenten en webclips pushen naar gebruikers (leerlingen of leraren) 
  • Toezicht op welke persoonlijke apps worden geïnstalleerd (met respect voor privacy)
  • Toezicht op beschikbare capaciteit van elke iPad afzonderlijk
  • Apps en updates installeren van op afstand, zodat de iPads veilig blijven
  • Beperkingen invoeren, zoals apps blokkeren van op afstand (vb. tijdens examens)

App ‘Klaslokaal’

Wens: “De leraar moet zich veilig voelen in de klas. Daarvoor heeft Apple de tool ‘Klaslokaal’. Daarmee kan de leraar documenten of links delen met de leerlingen. Maar hij kan er ook de schermen van de leerlingen mee vergrendelen als het nodig is. Of zelfs een leerling vastzetten in een bepaalde app. Zo behoudt de leraar alle controle.”

SUI_AR

6. Denk digitaal en creatief

Toegevoegde waarde

Wens: “Vandaag gebruikt bijna elke leraar de iPad in de klas. Niet omdat het moet, wel omdat het makkelijk is om toegevoegde waarde te leveren.” Enkele voorbeelden:

  • Quiz aan het einde van de les, via Kahoot
  • Gedifferentieerd werken, volgens niveau van de leerling
  • Extra lesmateriaal via QR-codes: audio, video, websites, zelfs Augmented Reality
  • Gebruik van de camera tijdens wetenschapslessen of met gebruik van een green screen
  • Muziekbewerking in Garageband, videobewerking via Clips
  • Samen in groep presentaties maken op Keynote

Stimuleer creativiteit

“We zien dat onze leerkrachten digitaal vaardiger zijn geworden. We laten hen kiezen hoe ze de iPad inzetten in de klas. Sommigen digitaliseren bestaand lesmateriaal in pdf. Ze maken een e-book, verrijkt met audio en media. Of een cursus in Pages, waar je ook audio en video in kan steken.”

7. Blijf communiceren

Evolutie, geen revolutie

De Vriendt: “Digitalisering heeft tijd nodig. Schakel vooral niet te snel, je moet als school blijven groeien, in verschillende snelheden tegelijk. Goede, veelvuldige communicatie is daarbij van cruciaal belang. Met de leerkrachten, maar ook met de leerlingen en hun ouders. 

Sensibiliseer de ouders

“In het begin kregen we veel vragen van ouders. We blijven helder met hen communiceren over het project. Van aankoop van de iPad tot hoe ermee omgaan, wat te doen bij een gebarsten scherm, hoe het zit met de privacy en hoe we er pedagogisch mee omgaan.”

Begeleiding door een iCoach 

Eva De Vriendt is de iCoach van het Sint-Ursula-Instituut: “Ik help de leerkrachten en leerlingen dadelijks met hun digitale vragen of problemen. Loopt er iets mis met een update, krijgen ze een bepaalde melding? Ik los die graag op.” Leerlingen kunnen tijdens de middag bij haar komen aankloppen.

Klaar om ook jouw school te digitaliseren?

Onze onderwijsexperts helpen je daar graag bij. Net zoals we dat deden voor SUI.

Op onze pagina rond Digisprong verzamelden we alvast heel wat interessante info om je op weg te helpen.

Concrete vragen? Contacteer ons en wij helpen je verder.

Over het Sint-Ursula-Instituut

  • Secundaire school in O.L.V.-Waver
  • Grootste iPad-school van Vlaanderen
  • 1.850 leerlingen
  • Meer dan 200 personeelsleden
  • Start project digitalisering in 2018
  • Elke dag meer dan 2.000 iPads gebruikt
  • Website: www.sui.be
contacteer een onderwijs expert