iPad in het Digiplan: 6 voordelen voor scholen

Expert / 18 aug.
P0010760 Econocom 2025 Apple Edu Campaign Blog2

Veel scholen staan op een kantelpunt. De toestellen die tijdens de eerste Digisprong zijn aangekocht, zijn stilaan aan vervanging toe. Tegelijk groeit de druk om een IT-beleid op te stellen dat duurzaam, circulair, inclusief en efficiënt is. Het Vlaamse Digiplan stelt in dat kader duidelijke verwachtingen: digitale technologie moet bijdragen aan leerwinst, inclusief zijn, veilig beheerd kunnen worden én financieel verantwoord zijn.

Hoe vertaal je dat naar een slimme keuze van toestellen? Steeds meer scholen maken daarbij de overstap naar iPad. In deze blog lichten we zes beleidsmatige en technische redenen toe waarom die keuze perfect past binnen het Digiplan.

1. Toegankelijk en universeel design

Wat zegt het Digiplan? Digitale leermiddelen moeten toegankelijk zijn voor álle leerlingen. Het Digiplan vraagt scholen dan ook om in te zetten op toestellen die breed in te zetten zijn met voldoende aandacht voor inclusie en ondersteuning voor leerlingen met diverse achtergronden.

Waarom kiezen voor de iPad? Bij Apple zit inclusie en toegankelijkheid ingebouwd in de kern van hun besturingssysteem. Een iPad beschikt standaard over functies zoals VoiceOver, Dynamic Type, dicteertools, ondertiteling, beeldaanpassing en Guided Access.

Hierdoor hebben leerlingen met bijvoorbeeld een visuele beperking, ASS of dyslexie dezelfde toegang tot digitale leeractiviteiten als hun klasgenoten. Scholen hoeven dus geen aparte software of dure uitbreidingen te kopen om tegemoet te komen aan leerlingen met specifieke noden. Dat maakt de iPad toegankelijk voor élke leerling en sluit perfect aan bij de doelstelling om technologie in te zetten als handvat voor gelijke onderwijskansen.

2. Versterking van digitale didactiek en creativiteit

Wat zegt het Digiplan? Volgens het Digiplan mag technologie in het onderwijs geen doel op zich zijn. Het moet lesgeven versterken, gepersonaliseerd leren ondersteunen en leerlingen actiever bij het leerproces betrekken.

Waarom kiezen voor de iPad? De iPad is méér dan een scherm alleen. Het is een krachtige tool om te creëren, onderzoeken en samenwerken. Met apps zoals Keynote, Pages, Swift Playgrounds, ARKit, iMovie en GarageBand kunnen leerlingen en leerkrachten hun leerproces visueel maken en praktijkgericht leren.

Resultaat?

Grotere betrokkenheid bij leerlingen door visueel en actief leren
Meer differentiatie via apps en aangepaste werkvormen
Creatieve expressie: leerlingen maken presentaties, video’s, podcasts, interactieve boeken
Aantoonbare leerwinst
5 Why L 200531 Edu Remotelearning Sydney Jm W000436

3. Veilige leeromgeving en eenvoudig beheer

Wat zegt het Digiplan? Cyberdreigingen worden ook in scholen alsmaar reëler. Volgens het Digiplan moeten cybersecurity en privacy dan ook als basisvoorwaarden opgenomen worden in de ICT-strategie van scholen. Toestellen moeten niet alleen beheersbaar zijn, maar ook veilig, technisch betrouwbaar én moeten voldoen aan alle privacywetgevingen.

Waarom kiezen voor de iPad? Apple heeft een sterke reputatie op het vlak van privacy en gegevensbescherming. Scholen beheren hun toestellen bovendien ook makkelijk én centraal via:

Apple School Manager: gratis platform om groepen, apps en instellingen te beheren
Mobile Device Management (MDM): toestellen configureren, blokkeren, opvolgen en resetten op afstand
Regelmatige beveiligingsupdates en ingebouwde privacybescherming

Scholen die werken met Econocom krijgen daarbovenop ondersteuning van gecertificeerde Apple-specialisten. Hierdoor wordt de druk op het IT-personeel in scholen fors verlaagd. Volgens een onafhankelijk Forrester-rapport1 daalt de IT-ondersteuningsnood met 35% en winnen scholen tot 30% aan effectieve lestijd terug dankzij de implementatie van de iPad.

4. Voortdurende professionele ondersteuning

Wat zegt het Digiplan? Een digitale visie kan enkel slagen als je volledige team mee is. Leerkrachten hebben dan ook nood aan voldoende ondersteuning, vorming en een veilige leeromgeving om digitalisering te laten slagen.

Waarom kiezen voor de iPad? Apple biedt niet alleen uitgebreide online tutorials en nascholingen, maar heeft ook een community van gecertificeerde Apple Teachers en Apple Distinguished Schools in Vlaanderen. Die ondersteuning helpt leerkrachten om technologie op een doordachte, zinvolle en duurzame manier te integreren in hun lespraktijk.

Apple biedt niet alleen uitgebreide online tutorials en nascholingen, maar heeft ook een community van gecertificeerde Apple Teachers en Apple Distinguished Schools in Vlaanderen. Die ondersteuning helpt leerkrachten om technologie op een doordachte, zinvolle en duurzame manier te integreren in hun lespraktijk.

Daarnaast kunnen scholen rekenen op ondersteuning van Apple Professional Learning Specialists (APLS): dat zijn ervaren leerkrachten die teams coachen en begeleiden bij het integreren van technologie in de klas. Deze extra diensten van Apple ondersteunen de visie uit het Digiplan dat stelt dat de opleiding van leerkrachten geen eenmalig project is, maar een geïntegreerd partnermodel.

5. Duurzaamheid en total cost of ownership (TCO)

Wat zegt het Digiplan? Scholen worden aangemoedigd om werk te maken van circulair ICT-beleid. De focus moet hierbij liggen op het hergebruiken van toestellen, het verlengen van de levensduur van toestellen en het investeren in digitale middelen of klassen met het oog op de toekomst.

Waarom kiezen voor iPad? Een iPad heeft een batterij met een lange levensduur, gaat gemiddeld zes tot acht jaar mee, behoudt een hoge restwaarde en is minder storingsgevoelig dan veel andere toestellen. Het resultaat? Een lagere total cost of ownership (TCO) over de jaren heen. Het aankopen of leasen van iPad-toestellen via raamcontracten van Econocom past dus perfect binnen het Digiplan van de Vlaamse overheid. Bovendien rekenen scholen die werken via de raamcontracten van Econocom op extra ondersteuning in elke fase van de levenscyclus:

Herstelling & support: Econocom biedt repair services aan met snelle doorlooptijden. Zo blijft de impact van defecten op het lesverloop beperkt.
Terugname & hergebruik: niet langer gebruikte toestellen kunnen, indien mogelijk, hergebruikt worden in een hernieuwde levenscyclus.
Verantwoorde recycling: Toestellen die het einde van hun levensduur bereikt hebben, worden via gecertificeerde partners op een milieuvriendelijke manier gerecycleerd. Dit beperkt de ecologische voetafdruk van scholen aanzienlijk.

Meer weten over onze raamcontracten?

Ontdek het hier

15 Why L 200705 Edu Remotelearning Germany Iu W0013162

6. Flexibele en collectieve inzetbaarheid

Wat zegt het Digiplan? Scholen moeten de vrijheid hebben om een IT-strategie te kiezen die 100% past bij hun pedagogische visie. Het Digiplan focust op flexibele, collectieve ICT-infrastructuur, zoals laadkarren, uitleensystemen en slimme netwerken die vlot meerdere toestellen en gebruikers ondersteunen. Zo kunnen scholen hun digitale strategie afstemmen op hun pedagogische aanpak, ongeacht of ze werken met tablets, laptops of een combinatie van beide.

Waarom kiezen voor een iPad? De iPad blinkt uit in gedeeld gebruik én efficiënt beheer. Met Apple School Manager en Mobile Device Management (MDM) kunnen toestellen centraal geconfigureerd en flexibel ingezet worden voor groepen of individueel gebruik. Dankzij gebruikersprofielen, beheer op afstand en automatische configuratie garandeert de iPad zowel gebruiksgemak als logistieke efficiëntie. In combinatie met laadkarren zijn de Apple-toestellen bovendien makkelijk verplaatsbaar tussen klassen of leslokalen. Ze worden centraal opgeladen, zodat ze telkens klaar zijn voor gebruik op de volgende schooldag, zonder extra werk voor leerkrachten of IT-personeel.

De iPad is een schaalbare oplossing, waarbij scholen kunnen kiezen voor een gedeelde of een individuele aanpak. Uitrol en beheer worden eenvoudig gemaakt, zodat scholen hun toestellen vlot afstemmen op veranderende behoeften.

Van Digiplan naar de praktijk zonder zorgen

De iPad past binnen elk onderdeel van het Digiplan: toegankelijkheid, veiligheid, duurzaamheid, leerwinst én beheersbaarheid. Econocom vertaalt dat naar de praktijk met een raamcontract, ondersteuning en volledige ontzorging. Van eerste advies tot herstelling of terugname: scholen voelen het verschil in gemoedsrust, tijdswinst en continuïteit in de klas.

Wil je weten hoe dat er voor jouw school kan uitzien? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

 

Plan een gesprek

contacteer een onderwijs expert