Nieuws / 25 aug.
Katholieke onderwijskoepel wijst grootste Apple-contract ooit toe aan Econocom

De aankoopcentrale van Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft een raamovereenkomst voor de aankoop van iPads en MacBooks toegewezen aan Apple-dienstverlener Econocom. De gunning is onderdeel van het raamcontract 2023-2027 voor de aankoop van ICT-materiaal. Via het portaal van Econocom genieten de 2.400 onderwijsinstellingen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen gunstige voorwaarden voor Apple-hardware en accessoires.

Almaar meer onderwijsinstellingen erkennen de pedagogische meerwaarde en het leercomfort van iPads, zowel in het basisonderwijs als in secundaire scholen. Het katholieke Sint-Ursula Instituut (SUI) in Onze-Lieve-Vrouw-Waver bijvoorbeeld is met 2.000 iPads de grootste tabletschool in Vlaanderen.
Door de stijgende populariteit van het ecosysteem heeft Katholiek Onderwijs Vlaanderen via DOKO, kort voor Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs, beslist om ook de aankoop van Apple-hardware te faciliteren voor onderwijsinstellingen. DOKO bedong scherpere tarieven en vermijdt lange aanbestedingsprocedures voor potentiële afnemers. Via een aparte webshop krijgen ook de tweehonderdduizend medewerkers binnen het katholiek onderwijs toegang tot de DOKO-voorwaarden.

Katholieke onderwijskoepel wijst grootste Apple-contract ooit toe aan Econocom

Dit perceel is het grootste Apple-hardwarecontract tot dusver in het Vlaamse onderwijs”, stelt Chantal De Vrieze, managing Director van Econocom Belux. “Via Katholiek Onderwijs Vlaanderen wordt de aankoop van Apple-materiaal voor alle katholieke scholen eenvoudiger en gunstiger. Het is voor scholen belangrijk dat ze het ecosysteem kunnen kiezen dat het beste aansluit bij hun pedagogische project. Dat is precies wat DOKO faciliteert met dit tweede perceel, wat we dan ook toejuichen. Econocom zal scholen technisch en pedagogisch begeleiden, zodat hun digitaliseringsproject een succes wordt. Voor Econocom zelf is dit perceel een bevestiging van onze strategie. Onze Education-divisie boekte sinds de zomer van 2020 een omzetgroei van 30%.”

Katholieke onderwijskoepel wijst grootste Apple-contract ooit toe aan Econocom

Twee derde van de scholen heeft toegang tot de raamovereenkomst

Via zijn aankoopcentrale DOKO biedt Katholiek Onderwijs Vlaanderen heel wat raamcontracten aan: voor schoolboeken, computermateriaal, energie, verzekeringen, catering, enzovoort. Onze scholen kunnen hier vrij op intekenen. We houden de prijs laag en kunnen bij de leveranciers extra dienstverlening na verkoop garanderen. Ook nemen we juridische risico’s bij onze schoolbesturen weg. Met dit perceel bieden we een antwoord op de vraag van onze scholen naar een raamovereenkomst voor Apple hardware. Met een marktaandeel van twee derde van alle Vlaamse leerlingen verwachten we flink wat afnemers”, zegt Pieter-Jan Crombez, woordvoerder van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Levensduurverlenging en uitbreiding van de garantie

Bovenop de aankoop van materiaal kunnen scholen ook additionele diensten afnemen bij Econocom. Mits een kleine bijdrage verlengen ze de garantie tot 4 jaar en krijgen ze ondersteuning bij glasbreuk en diefstal. Econocom zorgt voor levensduurverlenging van het materiaal en biedt ook diensten voor terugname van het materiaal na vier jaar of meer.

In het kader van deze overeenkomst stelt Econocom een overzichtelijk scholenportaal ter beschikking voor bestellingen, offertes, reparaties, accessoires, diensten, pedagogische ondersteuning, enzovoort. De dienstenleverancier ondersteunt scholen in het volledige proces van aankoop tot het gebruik van de technologie in de klas, en helpt ook met het beheer van het informaticapark (‘mobile device management’).

Toekomst

De overeenkomst is een aanvulling op de lopende ‘bring your own device’-raamovereenkomst van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Dat omvat aankoop en huur door leerlingen, en huur door scholen. Met deze nieuwe aankoopovereenkomst voor scholen biedt Econocom nu alle mogelijke financiële huur- en koopformules voor hardware en accessoires van Apple.

Over Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Katholiek Onderwijs Vlaanderen is de netwerkorganisatie en ledenvereniging van de katholieke (hoge)scholen, internaten, centra en universiteit in Vlaanderen en Brussel. Wij vertegenwoordigen onze leden op diverse fora, komen op voor hun belangen en ondersteunen hen bij pedagogisch-didactische, juridische, administratieve en bestuurlijke vragen. We begeleiden onze meer dan 2.400 onderwijsinstellingen bij de realisatie van het project van de katholieke dialoogschool en de verdere uitbouw van een kwaliteitsvol onderwijsaanbod. Katholiek Onderwijs Vlaanderen is de grootste onderwijsspeler in Vlaanderen en bezielt met haar pedagogisch project meer dan 935.000 kinderen, jongeren en volwassenen.

Over Doko
Vzw DOKO (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs) ondersteunt leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en aanverwante verenigingen bij de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten. DOKO bundelt expertise en kennis verworven binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen. DOKO fungeert als aankoopcentrale voor het uitrollen van raamovereenkomsten, geeft juridische ondersteuning en advies met betrekking tot de wetgeving overheidsopdrachten, stelt voorbeeldbestekken op, organiseert vormingen en ondersteunt netwerkgroepen.

contacteer een onderwijs expert